En merkedag – første disputas i Vestre Viken
Tirsdag 19. mai 2026 ble det for første gang gjennomført en disputas i Vestre Viken. Arrangementet fant sted i plenumsalen ved Drammen sykehus. M.Sc. Karin Pleym ved Institutt for basale medisinske fag forsvarte sin ph.d.-avhandling «Kliniske og helseøkonomiske effekter av en sykehusbasert sykepleierledet røykesluttintervensjon etter aterosklerotisk karsykdom».
Bakgrunnen er at Drammen sykehus nylig ble godkjent av dekan ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo (UiO) til å gjennomføre disputaser i egne lokaler.
Hva er en disputas?
En disputas er en offentlig akademisk diskusjon som markerer avslutningen på en forskerutdanning. Selv om kandidaten forsvarer sitt eget arbeid, er avhandlingen et resultat av et forskningssamarbeid der mange har bidratt. Disputasen er derfor en faglig prøvelse og en feiring av både kandidatens og forskningsmiljøets arbeid over tid.
Viktig for fag- og forskningsmiljøene
Vestre Viken har lenge ønsket å kunne gjennomføre disputaser i egne lokaler, som et ledd i å styrke både fag- og forskningsmiljøene. Når disputasen gjennomføres på «hjemmebane», får flere kollegaer, samarbeidspartnere og nærmiljøet anledning til å delta, noe som betyr mye for kandidaten, veiledere og familie. Det skaper engasjement og styrker tilhørigheten til forskningen som pågår.
Oppmøtet på Drammen sykehus viste tydelig at dette var noe mange setter pris på.
Glede og stolthet
– Vi er svært glade for denne muligheten og takker Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo for et godt samarbeid. Dette er viktig for forsknings- og fagmiljøene i Vestre Viken, sier Kristine Kleivi Sahlberg, avdelingssjef for forskning og innovasjon og professor ved Det medisinske fakultet ved UiO.
Sahlberg fungerte som disputasleder på den første disputasen i Vestre Viken på vegne av UiO.
– Dette er skikkelig stas! Arbeidet har vokst ut fra et solid forskningsmiljø på Drammen sykehus. Det er flott at det er en sykepleier som står for den første stedlige disputasen her, sier klinikkdirektør Mai Bente Myrvold.
– Dette er gledelig. Jeg er stolt over at vi får ha disputas i Vestre Viken. Dette er en merkedag for foretaket, sier administrerende direktør Lisbeth Sommervoll.
Første kandidat
Den første kandidaten som forsvarte sin doktorgrad ved Drammen sykehus, var stipendiat Karin Pleym, med avhandlingen «Clinical and health economic effects of an in-hospital nurse-led smoking cessation intervention after atherosclerotic vascular disease». Studien viser at en motiverende samtale med sykepleier under sykehusoppholdet – kombinert med direkte henvisning til kommunale Frisklivssentraler – gir en dramatisk økning i røykfrihet blant pasienter med hjerte- og karsykdom. Resultatene har tidligere vært omtalt i denne saken: En enkel samtale kan redde liv.
Kilde: Vestre Viken HF intranett


